به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی برگزار شد؛
نشست نقد و بررسی کتاب «برده سور»
به همت محافل ادبی اداره کل کتابخانههای عمومی استان، نشست نقد و بررسی کتاب «برده سور» به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانههای عمومی استان البرز، همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی، نشست نقد و بررسی کتاب «برده سور» به همت محافل ادبی اداره کل کتابخانههای عمومی استان و دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری و با همکاری انتشارات سوره مهر با حضور حسین عسگری، نویسنده و پژوهشگر؛ کیانوش گلزار راغب نویسنده کتاب؛ علی معدنیپور، معاون اداری و مالی اداره کل؛ کاظم قاسمی، معاون امور کتابخانهها و همکاریهای اداره کل؛ خسرو عباسی، دبیر محافل ادبی استان البرز؛ اعضای محافل ادبی استان؛ جمعی از پیشکسوتان، نویسندگان و پژوهشگران حوزه انقلاب و دفاع مقدس؛ اصحاب رسانه؛ کتابداران و علاقمندان برگزار شد.
حسین عسگری نویسنده و پژوهشگر البرزی در مقام منتقد کتاب، به بررسی زوایای مختلف کتاب پرداخت و بیان داشت: کتاب، دو مقطع تاریخی را مورد بررسی قرار می دهد. بخش اول، حدفاصل انقلاب تا شروع جنگ تحمیلی که کمتر پژوهشگری به بررسی این برهه زمانی پرداخته است و بخش دوم به وقایع بعد از آغاز جنگ میپردازد و انتخاب برهه زمانی اول حکایت از شجاعت نویسنده، برای انتخاب این دورهی تاریخی را دارد. نکته مهم دیگر در خصوص کتاب خوش خوانی و روانی کتاب است و به اصطلاح، خواننده را نگه نمی دارد.
عسگری در ادامه، طرح داشتن کتاب را از دیگر ویژگیهای مهم آن دانست و بیان داشت: مشخص است که آقای راغب قبل از نگارش کتاب، طرحوارهای در ذهن داشته است که از کجا شروع کند و به چه نقطه ای برسد. از بخشی به بعد نیز خود نویسنده، بخشی از کتاب میشود و همین امر به جذابیت این کتاب افزوده است.
این نویسنده و پژوهشگر البرزی اضافه کرد: یکی دیگر از نقاط قوت کتاب واقعبینی است. وقایع در آسمان رخ نمیدهد و روی زمین است. در هر صورت اسیران خسته میشوند، به همدیگر شک میکنند، کم میآورند. بیان اینها نشان میدهد که آنان نیز از جنس خود ما هستند و همین موضوع باورپذیری را برای مخاطب افزایش میدهد. در کنار این وقایع، امید به نصرت الهی و معنویت دفاع مقدس هم حضور دارد و دست قدرت و نصرت خداوند در کنار ویژگیهای انسان زمینی وجود دارد و این از نقاط قوت و برجسته کتاب است.
خسرو عباسی دبیر محافل ادبی استان، در این برنامه ضمن معرفی نویسنده کتاب بیان داشت: آقایگلزار راغب یکی از نویسندگان گزیده کار استان البرز است که کتاب «عصرهای کریسکان» ایشان هم به تقریظ مقام معظم رهبری رسیده است. آثار ایشان هم بین اعوام و هم بین خواص از جایگاه ویژهای برخوردار است. حضور ایشان در البرز برای استان افتخاری است.
وی در ادامه به بررسی کتاب پرداخت و بیان داشت: در کتاب «برده سور»، نویسندهی کتاب به زاویهای کمتر دیدهشده از وقایع دفاع مقدس میپردازد و آن مربوط به کردستان و گروههای مختلفی است که در آنجا فعالیت داشتند؛ مثل دموکرات، کومله و بقیه گروههای مخالف و اتفاقاتی که برای رزمندگان ما در کسوتهای مختلف بسیجی، سپاهی و دیگر گروهها، در زندانهای این گروههای ضد انقلاب رخ داده است.
عباسی افزود: شخصیت اصلی این کتاب «یدالله خدادادمطلق» و یکی از هم زندانیهای خود نویسنده است. خدادادمطلق که از معلمان کردستان است، در مهرماه ۵۹ توسط گروهک ضدانقلاب کومله اسیر میشود و این کتاب ۳۰ ماه دوران اسارت او را شرح میدهد. راوی این کتاب، تنها بازمانده از یک جمع هشت نفری است که در همان زمان گرفتار کوملهها شده بود.
کاظم قاسمی، معاون امور کتابخانهها و همکاریهای اداره کل کتابخانههای عمومی در این نشست، ضمن اشاره به زمینه آشنایی خود با نویسنده و برگزاری نشست نقد و بررسی کتابهای دیگر این نویسنده بیان داشت: آشنایی من با آقای گلزار به حدود ۷ سال پیش و به مراسم معرفی کتاب «شنام» ایشان برمیگردد. اما در این کتاب، با بخش دیگری از شخصیت ایشان و مقطعی از تاریخ آشنا شدم که کمتر درباره آن مطالعه داشتهام و بسیار از خواندن کتاب لذت بردم و به اصطلاح، کتاب را یک نفس خواندم. بنظرم کتاب بسیار خوشخوانی است.
کیانوش گلزار راغب نویسنده کتاب نیز ضمن پاسخگویی به نقدها و موارد مطرح شده درخصوص مطالب بیان شده توسط حاضرین و منتقدان، از اداره کل کتابخانهها و حوزه هنری جهت برگزاری این نشست تقدیر کرد و بیان داشت: همواره دوست دارم با زاویه دید انتقادی منتقدان و حاضران در چنین جلساتی آشنا شوم و از نظرات سازنده و پیشنهادات ارائه شده درکارهای بعدیام بهره ببرم.
وی در ادامه بخشهایی از کتاب را برای حاضرین قرائت کرد.
اعضای حاضر در جلسه نیز به بیان نظرات خود پیرامون نحوه نگارش و مطالب کتاب پرداختند و در پایان نشست با اهدای لوح تقدیر از نویسنده کتاب تقدیر به عمل آمد.
با معرفی برگزیدگان صورت میپذیرد؛
یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی استان البرز در ایستگاه پایانی
با معرفی برگزیدگان، یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی استان البرز به ایستگاه پایانی میرسد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان البرز، آئین اختتامیه یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی از سری برنامههای جشنواره بینالمللی امام رضا(ع)، با حضور مسئولین استانی، شخصیتهای فرهنگی و دینی، اهالی فرهنگ و ادب، جمعی از کتابداران و اعضای کتابخانههای عمومی استان، اصحاب رسانه و برگزیدگان در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی امیرکبیر کرج برگزار میشود.
یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی به همت نهاد کتابخانههای عمومی کشور با معرفی ۶ عنوان کتاب در سه رده سنی «کودک»، «نوجوان» و «جوان و بزرگسال» با موضوع معرفی سبک و سیره زندگی حضرت علی بن موسی الرضا (ع) و نیز در بخش ویژه آن با موضوع ترویج فرهنگ مهدویت و زندگی حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد که پس از مشارکت گسترده آحاد مختلف جامعه در سطح کشور و استقبال شایسته قریب به 35 هزار نفر البرزی از این رویداد مهم فرهنگی و با معرفی برگزیدگان آن، به کار خود پایان داد.
گفتنی است آئین اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان این جشنواره با رعایت شیوهنامههای بهداشتی، روز یکشنبه 28 فروردین ساعت 9:30 در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی امیرکبیر برگزار خواهد شد، همچنین این مراسم بصورت زنده و از طریق ارتباط اسکایروم به نشانی www.skyroom.online/ch/nahaad/alborzpl در دسترس عموم علاقهمندان به کتاب و کتابخوانی خواهد بود.
طی مراسمی صورت گرفت؛
معرفی نغمه مستشار نظامی و عالیه مهرابی به عنوان چهره سال هنر انقلاب در بخش شعر
در هشتمین دوره هفته هنر انقلاب نغمه مستشار نظامی دبیر محافل نهاد کتابخانههای عمومی کشور و عالیه مهرابی دبیرمحفل ادبی یزد به عنوان منتخبان بخش شعر این رویداد انتخاب شدند. نهاد کتابخانههای عمومی کشور ضمن تبریک به مناسبت این انتخاب وجود هنرمندان و ادیبان ملتزم به شناخت و ترویج ارزشهای فرهنگی در جمع شخصیتهای فرهیخته محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور را موجب مباهات و دلگرمی اهالی ادب و کتابخوانان میداند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور، چهارمین شب از هشتمین هفته هنر انقلاب با معرفی چهرههای سال هنر انقلاب در رشته موسیقی و شعر شامگاه چهارشنبه ۲۴ فروردین در محوطه باز حوزه هنری با حضور محمدمهدی دادمان، مجدالدین معلمی، علی قربانی، عبدالحمید قرهداغی، سعید حدادیان، سروش بخشش، حسن وارسته، امید مهدینژاد، عباس سجادی، اسماعیل امینی، حامد عسکری، ناصر فیض، میلاد عرفانپور، هوشنگ جاوید، رضا صنعتگر، کوروش زارعی، عباس حسیننژاد، محمد زرویی نصرآباد، امیرحسین سمیعی، قاسم صرافان، عباس محمدی، سیدجواد شرافت، عالیه مهرابی، نغمه مستشارنظامی، علیرضا رجبعلی زاده و علاقه مندان به هنر انقلاب برگزار شد.
در این مراسم عالیه مهرابی دبیرمحفل ادبی یزد به دلیل کسب جایزه سراسری شعر فجر، نفر برگزیده بخش شعر بزرگسال، انجمن داری و ارتقا جایگاه شعر زنان با سرودن شعرهای فاخر و متعهد، سرودن شعرهای روزآمد موضوعی با رویکرد واکنش سریع به عنوان چهره سال هنر انقلاب در بخش شعر تقدیر شد.
همچنین نغمه مستشار نظامی دبیر محافل نهاد کتابخانههای عمومی کشور، دومین شاعری بود که در این بخش به دلیل تقدیر رهبر معظم انقلاب از شعری که وی برای مادران شهدا سروده بود، راهاندازی انجمنهای مجازی و کمک به ترویج شعر انقلاب به عنوان چهره سال هنر انقلاب در بخش شعر مورد تقدیر قرار گرفت.
نهاد کتابخانههای عمومی کشور ضمن تبریک به مناسبت این انتخاب به خانم ها عالیه مهرابی و نغمه مستشارنظامی، وجود هنرمندان و ادیبان ملتزم به شناخت و ترویج ارزشهای فرهنگی در جمع دبیران فرهیخته محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور را موجب مباهات و دلگرمی اهالی ادب و کتابخوانان میداند.
بیشک محافل ادبی نهاد کتابخانههای عمومی کشور با کسب این افتخارات با گامی استوارتر در خدمت ادبیات انقلاب اسلامی خواهد بود.
به درخواست مخاطبان و تا پایان فروردین ماه ۱۴۰۱؛
مسابقه کتابخوانی «هیچکس به من نگفت» در استان زنجان تمدید شد
مهلت شرکت در مسابقه کتابخوانی «هیچکس به من نگفت» به درخواست مخاطبان، تا پایان فروردین ماه ۱۴۰۱ تمدید شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانههای عمومی استان زنجان، مهلت شرکت در مسابقه کتابخوانی «هیچکس به من نگفت» که به مناسبت فرارسیدن نیمه شعبان و میلاد با سعادت حضرت مهدی (عج)، به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان زنجان با همکاری بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) در بازه زمانی ۱۷ اسفندماه مصادف با هجدهمین سالروز تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور لغایت ۲۹ اسفندماه سال ۱۴۰۰ در حال برگزاری بود به درخواست مخاطبان، تا پایان فروردین ماه ۱۴۰۱ تمدید شد.
علاقمندان جهت شرکت در این مسابقه میتوانند تا پایان فروردین ماه ۱۴۰۱ با مراجعه به سامانه مسابقات کتابخوانی Samakpl.ir، ضمن دسترسی به نسخه الکترونیکی کتاب، در این مسابقه شرکت کنند.
گفتنی است، کتاب «هیچکس به من نگفت» نوشته حسن محمودی توسط بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف در پاییز ۹۶، در ۶۵ صفحه منتشر شده است. این کتاب حاوی نجواهایی است کوتاه، دلنشین و قابل تامل با حضرت مهدی(ع) از زبان جوانی که نوجوانی اش در بی خبری از امام زمانش گذشته است که با نثری ادبی و روان در قالب نجواهایی با امام زمان، به ارائه برخی معارف دینی در زمینه ی مهدویت می پردازد. نویسنده در این کتاب، از یک سو با قلم عامیانه اش فهم معارف مهدویت را برای مخاطب نوجوان راحت و قابل لمس کرده و از سوی دیگر با سلسله وار نکردن متن کتاب، نوشته هایش را مانند لقمه های کوچک برای خواننده نوجوان، بسیار راحت و قابل هضم کرده است.
نهاد در سالی که گذشت/ ۳
تلاش برای ارتقای علم، انگیزه و بهره وری کتابخانه های عمومی کشور
این گزارش به مرور مهم ترین اقدامات معاونت برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد در سال ۱۴۰۰ می پردازد؛ معاونتی که درصدد است با فراهم کردن زیرساخت های مناسب، ضمن تأمین رضایتمندی و ایجاد انگیزه در نیروی انسانی، مسیر را برای تحقق اهداف سازمان هموار کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، روزهای تازه سال و قرن جدید را آغاز کرده ایم و مثل شما که در حال خواندن این متن هستید، ما هم در نهاد کتابخانه های عمومی کشور تصمیم گرفته ایم، در آستانه سال نو، نگاهی به نامه اعمالمان بیندازیم و آنچه را که در سال گذشته بر ما گذشت، به اختصار مرور کنیم تا ما هم، باز مثل شما، به خود گوشزد کنیم «وان مواعید که کردی مرود از یادت». در دو گزارش قبلی نظرات کتابداران سراسر کشور در سالی که گذشت و فعالیت های توسعه ای نهاد در حوزه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی را مرور کردیم و امروز بنا داریم به فعالیت های پژوهش محور نهاد بپردازیم. فعالیت هایی که نقش موثری در ارائه خدمات بهتر و متنوع تر نهاد ایفا می کند. مسئولین این کار در نهاد کتابخانه های عمومی کشور با معاونت برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات است که تلاش برای ایجاد ساختاری رسمی با هدف افزایش نوآوری و بهره وری را دستور کار خود قرار داده است و درصدد است با فراهم کردن زیرساخت های مناسب، ضمن تأمین رضایتمندی و ایجاد انگیزه در نیروی انسانی سازمان، مسیر را برای تحقق اهداف سازمان هموار کند.
در این گزارش بخشی از مهم ترین اقدامات معاونت برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد در سال ۱۴۰۰ آمده است.
مسابقه ملی «طراحی کتابخانه عشایری»
معاونت برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد سال ۱۴۰۰ را با انتشار فراخوان مسابقه ملی «طراحی کتابخانه عشایری» در نیمه نخست فروردین ماه این سال آغاز کرد. این مسابقه با مشارکت نهاد و فبلب ایران، به منظور ارائه طراحی کتابخانهای قابل حمل برای خدماترسانی به عشایر کشور برگزار شد.
این مسابقه ملی با مشارکت بیش از ۴۴۰ تیم طراحی یا طراح مستقل و ارسال ۱۷۳ اثر برگزار شد که طی آن مجموعه ارزشمندی از ایدههای نوآورانه برای طراحی و ساخت یک واحد سیار کتابخانه عشایری به دبیرخانه مسابقه رسید. این آثار بر اساس معیارهای ۸گانه «نوآوری در طراحی و ساخت پذیری»، «قابل حمل بودن با وسائل نقلیه مرسوم»، «امکان حمل و نگهداری ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ کتاب و اقلام فرهنگی»، «طراحی درست مکانیزم احتمالی باز و بسته شوندگی طرح»، «فضاسازی کالبدی و پیرامونی ۴۰ تا ۶۰ مترمربعی»، «امکانات چندرسانهای» و «امکان ارائه خدمات دولت الکترونیک» مورد بررسی و ارزیابی هیئت داوران قرار گرفت و در نهایت با تقدیر از ۸ اثر برتر به کار خود خاتمه داد.
نخستین مرحلۀ طرح «مأموریت کتابخانۀ من» به سرانجام رسید
نخستین مرحلۀ آموزش و مشاورۀ برنامهریزی راهبردی در قالب طرح «مأموریت کتابخانه من»، ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ به سرانجام رسید. کتابخانههای داوطلب راهیافته به این طرح در زمستان ۱۳۹۹ در تعامل با دفتر برنامهریزی نهاد و اساتید مدعو، آموزشهای تخصصی فشرده و مشاورۀ لازم را برای رسیدن به مأموریت ویژۀ خود دریافت و مستندات لازم برای آن را تدوین کرده و با حضور فعال و مشتاقانه در گروههای همفکری و یادگیری مستمر، در جریان بهبود زندگی جمعیت خدمتگیر کتابخانۀ خود پیش رفتند. در پایان این مرحله، ۲۴ کتابخانه موفق شدند این طرح را با موفقیت طی کنند. بر اساس داوری نتایج پروژۀ پایانی،۱۰ کتابخانه به عنوان کتابخانه برتر معرفی شدند.
برگزاری ۲۵ عنوان دوره آموزشی با هدف توانمندسازی نیروی انسانی
نهاد کتابخانه های عمومی کشور در دومین ماه سال ۱۴۰۰، با برگزاری ۲۵ عنوان دوره آموزشی به تفکیک مشاغل مرتبط، به توانمندسازی نیروهای خود همت گماشت. این دوره ها بر اساس نیازسنجی از واحدهای مختلف، برای پستهای گوناگون در تمامی سطوح سازمانی کتابخانه، اداره شهرستان، ستاد استان و ستاد مرکزی طراحی شده و به دو صورت آنلاین و آفلاین، با همکاری مجتمع فنی تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی، شرکت توانآفرین وستا و مؤسسه مطالعات منابع انسانی راهبران توسعه برگزار شد.
دوره های SQL Server و طراحی و پیاده سازی سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS)؛ دوره جامع متره، برآورد و صورت وضعیتنویسی؛ دوره های آموزشی آئین نگارش و مکاتبات اداری؛ دعاوی حوزه پیمانکاری؛ بودجه ریزی عملیاتی؛ زبان بدن و ارتباطات بین فردی؛ حسابرسی بیمه و قوانین تامین اجتماعی و ... برخی از دوره های ارائهشده بود.
سلسله وبینارهای فراملی «روایتهایی از ایدهها و الگوهای مدیریت کتابخانههای عمومی»
دفتر پژوهش و آموزش به منظور توسعه یادگیری و ارتقای بینش و دانش کارکنان، از طریق انتقال تجربه و ایده از بیرون نهاد به داخل این مجموعه، سلسله وبینارهای فراملی «روایت هایی از ایده ها و الگوهای مدیریت کتابخانه های عمومی» در قالب به اشتراکگذاری تجربه و ایده ساماندهی کرد. این وبینارها به دبیری منصور کوهی رستمی، رئیس هیئت مدیره انجمن علمی ارتقای کتابخانههای عمومی با مشارکت اساتید دانشگاهها، کتابداران و مدیران کتابخانههای عمومی کشورهای مختلف برگزار شد.
این سلسله وبینارها طی ۱۰ نشست به موضوعاتی همچون توسعه خدمات کتابخانههای عمومی برای گروههای حاشیهای، طراحی خدمات برای کتابخانهها، جامعه اطلاعاتی و خدمات دیجیتال در کتابخانههای عمومی و چرا کتابخانهها متفاوتند، جامعه خدمت گیرنده، چگونگی ارائه خدمات به مهاجرین و ... پرداخت.
انتخاب ۶ کتابدار برای بازدید از کتابخانه عمومی امام امیرالمؤمنین (علیه السلام) نجف
انتخاب ۶ کتابدار برای بازدید از کتابخانه عمومی امام امیرالمؤمنین (علیه السلام) نجف، یکی از برنامه های پر استقبال معاونت برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات بود. ماجرا از آنجا آغاز شد که در هشتمین جلسه از سلسله وبینارهای «روایتهایی از ایدهها و الگوهای مدیریت کتابخانههای عمومی» با حضور حجت الاسلام و المسلمین حیدر السهلانی، مدیر کتابخانه عمومی امام امیرالمؤمنین (علیه السلام) نجف، شیخ حیدر السهلانی قول میزبانی از کتابداران حاضر در جلسه را برای بازدید از این کتابخانه و تشرف به کربلای معلی و نجف اشرف داد؛ مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانهها و ترویج کتابخوانی نهاد هم آمادگی نهاد را در این خصوص اعلام کرد.
پس از برنامه ریزی های انجام شده، مقرر شد کتابخانه امام امیرالمومنین(علیه السلام) نجف میزبان ۶ نفر از کارکنان نهاد برای بازدید از آن کتابخانه و زیارت حرم ائمه در عراق باشد. پس از انجام قرعه کشی از میان ۲۵۷ نفری که بیش از ۲۰ دقیقه در این وبینار حاضر بودند، ۶ نفر به عنوان منتخب اصلی و ۶ نفر به عنوان ذخیره انتخاب شدند.
انتشار فراخوان دومین دوره از طرح «ماموریت کتابخانه من»
تجربه موفق برگزاری اولین دوره طرح «مأموریت کتابخانۀ من» در سال ۹۹، به منظور ایجاد تاثیر واقعی در زندگی مردم و طراحی خدمات و برنامههای متناسب هر کتابخانه بر اساس جامعۀ خدمتگیر خود، معاونت برنامهریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد را بر آن داشت که با انتشار فراخوان دومین دوره، این طرح را برای دومین بار اجرا کند. دومین دوره از اجرای محدود این طرح از ابتدای مرداد ۱۴۰۰ با مشارکت جمعی از مسئولان کتابخانههای عمومی و همراهی کتابداران آغاز شد و در نهایت با معرفی ۲۰ کتابخانه برتر به پایان رسید.
ابلاغ دستور ارائه خدمات ویژه هموطنان افغانستانی در کتابخانههای عمومی
پس از انجام اقدامات پژوهشی و برگزاری کارگاههای «طراحی خدمات ویژه برای هموطنان افغانستانی»، مرداد ماه ۱۴۰۰ با دستور دبیرکل نهاد، ۱۱خدمت ویژه هموطنان افغانستانی برای اجرا به صورت آزمایشی ابلاغ شد.
بسته خدمات ویژه هموطنان افغانستانی شامل ۱۱ خدمت با هدف پاسخگویی به نیازهای هموطنان افغانستانی با همکاری جمعی از کتابداران، فرهیختگان و فرهنگیان ایرانی و افغانستانی تدوین شد. موضوعات این خدمات شامل امانت تجهیزات و وسائل کمکآموزشی، مشاوره شغلی و تحصیلی، برگزاری دورهمیهای افغانستانیهای مقیم ایران، ایجاد انجمن مفاخر و مشاهیر افغانستان و ایران، برگزاری جشنواره آیین و رسوم و بازیهای محلی افغانستان، تقویت منابع کتابخانهای، ارائه مشاوره اطلاعاتی از طریق پایگاههای اطلاعاتی مهاجران و ... بوده است.
انتشار استاندارد پایه «تخصیص فضاهای کتابخانه عمومی»
استاندارد پایه «تخصیص فضاهای کتابخانه عمومی» با هدف زمینهسازی دسترسی عادلانه به خدمات کتابخانههای عمومی به همت نهاد کتابخانههای عمومی کشور با همراهی ده سازمان سیاستگذار، تدوین و منتشر شد. این استاندارد در قالب یک کتاب ۵۶ صفحه ای منتشر شده و چهارچوب کلیِ تخصیص انواع فضاها برای خدمات فراگیر و مشترک بین همه کتابخانهها را تعیین می کند.
انتشار استاندارد «خدمات کتابخانه عمومی برای سالمندان»
استاندارد «خدمات کتابخانههای عمومی برای سالمندان» به همت نهاد کتابخانههای عمومی کشور با همراهی ده نهاد مرتبط با سالمندی، به منظور ارائه خدمات باکیفیت برای سالمندان در کتابخانههای عمومی، تدوین و منتشر شد.
از جمله ویژگیهای این استاندارد یکپارچگی با اسناد فرادستی (ملّی) و بهرهگیری از خرد جمعی است. در تدوین سند از نظرات کارشناسی و ارزشمند اشخاص حقیقی و حقوقی صاحبنظر و دست اندرکاران بهرهگیری شده است. مطالعه و بررسی جامع نگرانه منابع مرتبطی که در حوزه کتابخانه های عمومی در سطح بین المللی مورد استفاده قرار می گیرد از جمله ویژگی های دیگر این استاندارد است.
افتتاحیه «همایش بین المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانههای عمومی؛ الگوها، تجربهها و ایدهها»
افتتاحیه همایش بین المللی «طراحی و توسعه خدمات کتابخانههای عمومی؛ الگوها، تجربهها و ایدهها» با دبیری علمی لیلی سیفی، دانشیار دانشگاه بیرجند و دبیری اجرایی روح الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس آبان ماه ۱۴۰۰ برگزار شد. هدف از برگزاری این همایش، به همت انجمن علمی ارتقا کتابخانههای عمومی با مشارکت نهاد، فراهم سازی بستری مناسب برای تبادل افکار و به اشتراکگذاری تجارب و ایده های نوین است. این همایش فرصتی برای حرفه مندان، کتابداران و پژوهشگران است تا جدیدترین نوآوری ها، روند ها، نگرانی ها و چالشهای عملی موجود در زمینه خدمات و توسعه کتابخانه های عمومی را مطرح و بررسی کنند.
همایش بین المللی «طراحی و توسعه خدمات کتابخانههای عمومی؛ الگوها، تجربهها و ایدهها»، همچنین دو بخش جنبی با عناوین «جایزه خدمات برون کتابخانهای» و «مسابقه طراحی خدمت» در نظر گرفته است. «جایزه خدمات برون کتابخانهای» ویژه کتابداران کتابخانه های عمومی بوده و به آثاری در حوزه خدمات برون کتابخانهای تعلق می گیرد. «مسابقه طراحی خدمت» ویژه پژوهشگران رشته های مختلف طراحی شده است.
این همایش ادیبهشت ماه ۱۴۰۱ به میزبانی شهر شیراز برگزار خواهد شد.
نشست هم اندیشی سرپرست نهاد با پیشکسوتان و استادان علم اطلاعات و دانششناسی
پس از انتصاب مهدی رمضانی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان سرپرست نهاد کتابخانه های عمومی کشور، برگزاری نشست هم اندیشی با پیشکسوتان و استادان علم اطلاعات و دانششناسی از نخستین اقدامات انجام شده بود.
رمضانی از این جلسه به عنوان فرصتی برای شنیدن یاد کرد و گفت: بنای ما از برگزاری این جلسه، شنیدن و یادگرفتن است و فارغ از اینکه تا چه زمانی توفیق خدمت در این عرصه را داشته باشم، همچون سالهایی که در معاونت توسعه توفیق دیدار با برخی استادان را داشتم، این جلسه را نیز فرصتی برای شنیدن میدانم.
وی تصریح کرد: با گوش جان آماده شنیدن نقدهای شما هستم و امیدوارم همانگونه که برگزاری این جلسات در سالهای گذشته با ثمرات و توفیقاتی همراه بوده، از این هماندیشی ارزشمند بهره لازم را ببریم و در جلسات آتی نتایج بررسی، پیگیری و اجرای نکات مطرح شده در این جلسه را ارائه کنیم.
برگزاری سلسله دورههای آموزشی ویژه کتابداران نابینا و کمبینای کتابخانههای عمومی
دفتر پژوهش و آموزش نهاد با هدف توانمند سازی نیروی انسانی، دورههای آموزشی کوتاه مدت ویژه کتابداران نابینا و کمبینا، برای ماه های پایانی سال ۱۴۰۰ و ماه های آغازین سال جدید برنامه ریزی کرد. این دوره ها شامل «آشنایی با نرمافزارهای چاپگرهای بریل»، «آموزش اتوماسیون اداری»، «نحوه کار با نرمافزار آفیس به وسیله صفحهخوانها»، «آشنایی با محیط اداری و کتابخانهای و مناسبسازی آن برای نابینایان و کمبینایان»، «آشنایی با مجموعه و مجموعهسازی در کتابخانههای دارای بخشهای نابینایان»، «آموزش مهارتهای ارتباطی ویژه کتابداران نابینا با مراجعین حضوری و تلفنی»، «نگاهی اجمالی به پرکاربردترین خدمات رایانهای در بخشهای نابینایی و اطلاع از روزآمد شدن نرمافزارهای ویژه نابینایان در حوزه کتاب و کتابداری»، «آشنایی با قوانین و مقررات کار، اداری و استخدامی ویژه معلولین»، «آشنایی با نرمافزار های ویرایش صدا ویژه نابینایان جهت بهبود کیفیت کتب گویا» و «آشنایی با مکاتبات و علائم نگارشی خط بریل»، «نحوه کار با نرمافزار آفیس (ورد و اکسل) به وسیله صفحهخوانها» به صورت آنلاین و از طریق نرمافزار اسکایروم در حال برگزاری است.
مدرسه الکترونیکی تولید محتوا در فضای مجازی
برگزاری مدرسه الکترونیکی تولید محتوا در فضای مجازی از آخرین اقدامات معاونت برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد به منظور توانمندسازی نیروی انسانی در آخرین ماه های سال ۱۴۰۰ بوده است. این مدرسه با همکاری مرکز یادگیری آزاد و الکترونیکی دانشگاه خوارزمی و مجتمع فنی تهران، در حال برگزاری است و طی آن کارگاههایی در سه مرحله مقدماتی، پیشرفته و تکمیلی ویژه کتابداران، مسئولان کتابخانهها، رؤسای شهرستانها و کارشناسان روابط عمومی، به صورت الکترونیکی برگزار میشود.
مدرسه الکترونیکی تولید محتوا در فضای مجازی در مرحله مقدماتی، کار خود را با دوره «عکاسی با گوشی همراه» آغاز کرده است. سایر دوره های این مدرسه شامل «استراتژی تولید محتوا»، «تولید محتوای متنی»،«تولید محتوای صوتی»، «تولید محتوای گرافیکی»، «تولید محتوای ویدئویی» و«انتشار محتوا در شبکههای اجتماعی (اینستاگرام)»، در سال ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.
با ارائه ۵ اثر؛
منابع نخستین طرح کتابخوان ماه در قرن جدید معرفی شد
منابع طرح کتابخوان ماه فروردین ۱۴۰۱ با ارائه ۵ عنوان کتاب «کلاس اخلاق: مجموعه گفتارهای اخلاقی از عالم ربانی حضرت آیتالله مجتهدیتهرانی(ره)»، «یک فرار و هزار فرار (مجموعه در هوای انقلاب)»، «عمو نوروز و پیرزن»، «داستان قنات» و «من کتاب نمیخوانم» معرفی شد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور، منابع طرح کتابخوان ماه فروردین ۱۴۰۱ با هدف تبیین منویات رهبر معظّم انقلاب برای ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه، دسترسی همگانی به کتاب، لزوم معرفی کتابهای مفید برای پرورش فکری آحاد مختلف مردم جامعه و همچنین ارتقای فضایل اخلاقی و فرهنگ عمومی از طریق مطالعه کتابهای مفید و فاخر، در سطح کشور معرفی شد.
کلاس اخلاق: مجموعه گفتارهای اخلاقی از عالم ربانی حضرت آیتالله مجتهدیتهرانی(ره)
پدیدآور: احمد مجتهدیتهرانی
ناشر: کتابستان معرفت
تعداد صفحات: ۳۶۰
اخلاق پس از اعتقادات دومین مبحث مهم در معارف اسلامی است که امروزه با بحث سبکزندگی و آرامش و زندگی موفق نیز ارتباط تنگاتنگی پیدا کرده است. در کتابِ کلاس اخلاق که گزیدهای است از فرمایشات عالم روشنضمیر و معلّم اخلاق، مدرّس دلسوز و مردمی مرحوم آیتالله مجتهدی تهرانی، مخاطب از آنچه که روحش را آزار میدهد و نمیتواند آن را به پرواز درآورد، رها میشود. وی دروس اخلاق را نزد مرحوم حضرت آیتالله العظمی امام خمینی(ره) و همچنین نزد عالم ربّانی و معلّم اخلاق حضرت حجّتالاسلام والمسلمین مرحوم حاج سیّدحسین فاطمی قمی بودند.
این کتاب با ارائه مطالب و موضوعات گوناگون و متنوع، با روشی صمیمی و قابل فهم برای عموم مخاطبان راه رهایی از خودیّت را گام به گام پیشمیبرد. موارد ذکر شده در این اثر ارزشمند، مسائل روزمره و دغدغه کسانی است که عزم بر خودسازی و تعالی روحی دارند. تنظیم هر مبحث در یک صفحه و قطع و اندازه سبک و مناسب کتاب، از ویژگیهای ممتاز کتاب است که کار مطالعه را تسهیل نموده. خواننده با گشت و گذار در فهرست به مباحث متنوعی نظیر تقوا چیست؟، ریشهای درست بشویم، مبارزه با نفس، بیدارکردن دل با تفکر، شکر در وقت نعمت، سحرها بیدار شو، کمک به فرزند در خوببودن، حقیقت سعادت و...، مواجه میشود و پاسخ سؤالات خود را مییابد.
مباحث کاربردی و خوشخوان کتاب، غفلتزداست و انسان را از زندگی روزمره جدا میسازد و با بیان شیوا و بهرهگیری از تمثیل و داستان و آیات و روایات و اشعار، عطر معنویت را در روح میپراکند.
یک فرار و هزار فرار (مجموعه در هوای انقلاب)
پدیدآورنده: مجید درخشانی
ناشر: به نشر، کتابهای پروانه
تعداد صفحات: ۹۲
سخن گفتن از انقلاب برای نوجوانان امروزی امری دشوار است و باید این موضوع، در قاب و قالبی زیبا ارائه شود. نوشتن از انقلاب به صورت رمان و داستان کمی کار را راحتتر میکند، چرا که نویسنده میتواند در طی روایت اصلی به موضوعات دیگری که برای نوجوان جذاب و مفید و آموزنده باشد بپردازد.
یک فرار و هزار فرار، رمانی است در حال و هوای انقلاب که از زبان پسر نوجوانی روستایی، با شور و حالی خاص در کنار دوستانش، اتفاقات مختلفی را تجربه میکند. نوجوانانی که مسائل و اتفاقات روزانه را تجزیه و تحلیل میکنند و در لابهلای جریانها و حوادث مختلف به شناخت از خود میرسند. ارتباط با همسالان، تقویت اعتماد به نفس، همراهی و همدلی با دوستان، تمرین شجاعت و جسارت و داشتن یه هدف مشترک در داستانهای این مجموعه به چشم میخورد. وقتی رضا با دوستش علی و دیگر همکلاسیهایش بر سر موضوع شعار دادن در مراسم مدرسه بحث میکند و در توصیف این موضوع و درگیری که بین بچهها به وجود آمده نویسنده به خوبی توانسته مهارتهای مختلفی را ارائه دهد.
درخشانی نویسنده کتاب، در سه داستان کوتاه با زبان و قلمی روان و شیرین توانسته حال و هوای روزهای پیش از انقلاب و تأثیر آن در نقاط مختلف کشور، حتی روستاها را با به تصویر کشیدن جزئیات و توصیف شخصیتها بیان نماید.
این کتاب در قطعی مناسب و با طراحی تصاویری ساده، اثری جذاب و خواندنی برای مخاطب پدیدآورده است.
عمو نوروز و پیرزن
پدیدآور: اسدالله شعبانی
ناشر: فاطمی
تعداد صفحات: ۳۲
فرهنگ و سنتهای هر ملتی میراث و دارایی معنوی آن ملت است و آگاهی از این میراث گام نخست در جهت بهرهبرداری و ارتقای آن محسوب میشود. انسانها از دیرباز رابطهای عمیق با قصهها و افسانهها دارند. آنقدر که زیست بشر در هیچ زمانی بدون قصه و داستان نبوده است. برخی از قصهها را از این حیث که بر پایه باورها و رسوم کهن یک سرزمین شکل گرفته و نسل به نسل و سینه به سینه نقل میشود ادبیات شفاهی مینامند. قصه زیبای عمو نوروز و بهار نیز نمونه موفق و شاخصی از این دست به شمار میرود که در نشر فاطمی و در مجموعه «قصههایی از ادبیات شفاهی ایران» با نام «عمو نوروز و پیرزن» منتشر شده است. ایرانیان از دیرباز بر طبق باوری کهن عمو نوروز را پیامآور بهار و سال نو میدانند. این باور در مغربزمین نیز وجود دارد و شخصیت محبوب بابا نوئل را به گونهای عمومیتر و زندهتر در ذهن و خاطره مردم ساخته است. یکی از روشهای زنده ماندن این رسوم و باورها نقل داستانی و نمایش آنها برای کودکان است.
تصویرگری زیبا و خلاقانه این کتاب به خوبی فضای روستایی ایران را با رنگها و نوری چشمنواز به نمایش میگذارد. در این داستان پیرزنی را میبینیم که هر سال در انتظار آمدن عمو نوروز روزهای نزدیک به عید را به خانهتکانی و تکاپو میگذراند، سفره هفتسین میچیند، موهایش را حنایی میکند و چارقد گلدار تازهاش را به سر میاندازد. او منتظر است، منظر رسیدن بهار و آمدن عمو نوروز و هر لحظه از زندگیش در تلاش و حرکتی معنادار سپری میشود. داستان ضمن برخورداری از روایتی منسجم و گیرا به لحاظ تصویرگری یک اثر هنری نیز محسوب میشود که بهخوبی توانسته از پس ارتباطگیری با مخاطب و انتقال مفاهیم عمیق سنتی و فرهنگی به مخاطب برآید. روستا، خشت و گل، معماری و خانه ایرانی، لباس ایرانی، نوروز و رسوم باستانی، نور، رنگ، حیات، پویایی، ستایش طبیعت، مهربانی و صلح از مهمترین عناصر و نشانههای بهکار رفته در متن و تصویر این داستان زیبا به شمار میرود.
داستان قنات
پدیدآور: محمدرضا افضلی
ناشر: فنی ایران (کتابهای نردبان)
تعداد صفحات: ۲۴
منابع طبیعی از مهمترین سرمایههای ملی هر سرزمین بهشمار میرود و حفظ و بهرهگیری بهینه از آن نیاز به آموزش و فرهنگسازی هوشمندانه دارد. آب، مایه و جوهره حیات است و این موضوع بر کسی پوشیده نیست.
«قنات» ابتکار هوشمندانه مردم ایرانزمین برای استفاده از آبهای زیرزمینی و تلاشی است در جهت رفع بحرانهای کمآبی در مناطق مرکزی و جنوبی کشور. در کتاب «داستان قنات» در سفری با کاوه و پدرش همراه میشویم و به روستایی در شهر یزد میرویم. کاوه که تا پیش از آغاز سفر، خانه پدربزرگ را جایی سرسبز و پُر از دار و درخت تصور میکرد با دیدن بیابانهای خشک و تپههای شنی در طول مسیر، همه نقشههایی که برای بازی و تفریح در باغ پدربزرگ کشیده بود نقش برآب میشود. پدرش میگوید باغ پدربزرگ سرسبز و پر از درختان میوه است. اما کاوه باور نمیکند و میپرسد پدربزرگ وسط این بیابان خشک و بدون آب چطور میتواند باغی سرسبز داشته باشد! داستان هم با همین پرسش آغاز میشود و تصور کودکان را به موضوع آب و کویر شکل میدهد. کاوه در این سفر پُر رمز و راز با قنات و عملکرد آن آشنا میشود. تصاویر رنگارنگ و زیبای این کتاب نیز در همنشینی با کلمات، داستان را جذابتر و خواندنیتر کرده است.
آشنایی کودکان با مفهوم و ساختار قنات و اهمیت آن در مناطق کمآب، جغرافیا و ضرورت توجه به منابع آبی و صرفهجویی در مصرف آب، سبک زندگی ایرانی و آشنایی با فرهنگ و رسوم اقوام گوناگون از مهمترین مطالب این کتاب بهشمار میرود. کودکان با مطالعه این داستان ضمن سفری همراه با کاوه و قطرههای باران با روشی سنتی برای حفاظت از آب آشنا میشوند.
من کتاب نمیخوانم
پدیدآور: جاناتان اَلِن، مترجم: نیلوفر امنزاده
ناشر: پرتقال
تعداد صفحات: ۲۷
خیلی خوب است که کودکان را از همان سالهای ابتدا با مفاهیم و شکلهای گوناگون کتابخوانی آشنا کنیم. بلندخوانی و قصهگویی یکی از انواع جذاب و اثرگذار کتابخوانی برای کودکان است که میتواند آنها را به شنیدن قصه و داستان و در آینده به مطالعه علاقهمند کند. در کتاب «من کتاب نمیخوانم» کودکان با بچه جغدی آشنا میشوند که میخواهد برای عروسکش کتاب بخواند. او هنوز داستانش را شروع نکرده بود که جوجهریزه از راه میرسد و میپرد بغلش تا داستان را بشنود. کمکم خواهرها و برادرهای جوجهریزه هم از راه میرسند، دخترخالهها و پسرخالهها و همینطور همکلاسیهای آنها ...، همه آنها دوست دارند که در بغل بچه جغد بنشینند و به داستان گوش بدهند اما مگر چند نفر در بغل بچه جغد جا میشوند!؟ به این ترتیب بچه جغد زیر آن همه جوجه له میشود و دیگر دلش نمیخواهد کتاب بخواند! البته در ادامه اتفاقاتی میافتد که او از این ماجرا جان سالم بهدر میبرد و ... ادامه این داستان را میتوانید با کودک ۲ تا ۴ سال خود در کتاب بخوانید.
این کتاب ضمن داستان جذاب و تصاویر بامزهای که دارد، کودکان را با مقرارت یک برنامه قصهگویی، بلندخوانی گروهی و لزوم رعایت نظم در کارهای گروهی آشنا میکند.